Outsourcing energetyki i gospodarki wodnościekowej
W ewoluującym środowisku biznesowym, codziennie trzeba mierzyć się ze zmianami, żeby sprostać wyzwaniom konkurencji i nie dać się zdystansować. Sprawa tym bardziej trudna, że organizacja biznesowa realizuje wiele procesów lokujących się zarówno w głównym nurcie jej działalności jak i służących wsparciu core businessu.
Outsourcing jest najlepszym, jaki dotąd wymyślono, sposobem na uwolnienie zasobów organizacji i spowodowanie, żeby procesy spoza głównego nurtu aktywności biznesowej nie zaprzątały nadmiernie uwagi Zarządzających Organizacją.
Jednak w wielu polskich przedsiębiorstwach powierzenie obsługi procesów firmom zewnętrznym, nadal jest postrzegane jako zbyteczne, a nawet niebezpieczne. Polscy przedsiębiorcy wciąż wierzą, że kosztowne zatrudnienie pracownika (najlepiej na stałe), zapobiega wypływowi danych z przedsiębiorstwa i zapewnia lepsze „panowanie” nad wszystkimi obszarami działalności firmy.
Wystarczy jednak chwila zastanowienia żeby dojść do wniosku, że to mit. Trudno bowiem od każdego pracownika oczekiwać, że zawsze i wszędzie będzie dbał o interes pracodawcy. Odwrotnie w przypadku partnera biznesowego – nawet jednorazowy błąd, niedopełnienie zobowiązań może oznaczać przysłowiowy „strzał w kolano” po którym przedsiębiorca który nie dołożył należytej staranności w celu ochrony danych swojego partnera nigdy już nie stanie na nogi.
Jakie korzyści niesie ze sobą outsourcing?
- Pozwala firmom na optymalizację kosztów i zwiększa możliwości rozwoju core businessu.
- Pozwala na dopasowanie zasobów do rzeczywistych potrzeb podmiotu i daje możliwość przyjmowania dodatkowych zleceń.
- Daje możliwości obiektywnego, szerokiego wykorzystania dostępnej na rynku wiedzy z obszarów wsparcia działalności biznesowej.
- Pozwala wykorzystać doświadczenie konsultantów zewnętrznych reprezentujących różne dziedziny wiedzy, poparte wieloma wcześniejszymi projektami w firmach, często konkurencyjnych w stosunku do zleceniodawcy.
- Pozwala na „darmową” edukację pracowników – umożliwia zdobywania wiedzy w trakcie zmiany procesów. Dzięki współpracy konsultantów z pracownikami, ci ostatni mimochodem przyswajają sobie wiedzę i umiejętności innych, dzięki czemu wzrasta ich sprawność w realizacji celów i zadań firmy. Takie uczenie się często jest niedoceniane przez managerów.
Ten zestaw korzyści można oczywiście uszczegółowić lub opisać innymi słowami, zależnie min. od branży w której będziemy się poruszać i rodzaju działalności jaką zechcemy poddać outsourcingowi.
Jedno jest pewne – outsourcing jest dla przedsiębiorstwa korzystny.
Pytanie do Energetyków i do Przedsiębiorców
Dlaczego zatem jest tak mało przykładów na outsourcing procesów w obszarze energetyki, gospodarki wodnościekowej i ochrony środowiska? Przecież relatywnie niewielu przedsiębiorców „zna się” na niuansach poprawy efektywności w tych obszarach.
Przecież takie procesy jak:
- przygotowanie nośników energii,
- uzdatnianie wód zarówno do celów przemysłowych jak i sanitarno-higienicznych i konsumpcyjnych,
- oczyszczanie ścieków
doskonale nadają się do „wyprowadzenia” poza firmę.
Czy jest to efekt działania mitu o którym napisałem wcześniej czy może brak wystarczająco dobrych ofert na rynku.
A może mamy do czynienia z następującą prawidłowością: ponieważ mit działa to przedsiębiorcy nie szukają oferty tego typu usług; ponieważ nie ma zapotrzebowania na usługę to nie ma ofert; ponieważ nie ma ofert to nie ma w czym wybierać. W efekcie mit trwa a życie nie dostarcza wystarczającej liczby argumentów na to, że mit to tylko mit.
Tagi: optymalizacja kosztów, outsourcing energetyki, usługi eksperckie, zarządzanie energetyką